Cyberbezpieczeństwo w liczbach – ile jest dla nas warte?

Świat oszalał na punkcie nowych technologii. Wzrost świadomości idzie w parze ze wzrostem wydatków. Liczby nie kłamią – cyberbezpieczeństwo jeszcze nigdy nie było tak cenne. Ile warte jest Twoje bezpieczeństwo w sieci? Poznaj wyniki najnowszego raportu ze świata.

Giganci cyberbezpieczeństwa

Stany Zjednoczone od zawsze przodowały w rozwoju technologii. Nic dziwnego, że i tym razem królują w rankingu. W kwestii cyberbezpieczeństwa Stany nie mają sobie równych – do 2026 roku na cyberochronę będą przeznaczać aż 71 mld euro rocznie. Dla porównania, cała Europa na ten sam cel przeznaczy 47 mld euro, a Azja 50 mld euro. I choć wszystkie rejony świata rozwinęły się na przestrzeni lat, wciąż widzimy wyraźną różnicę między USA a innymi krajami.

Grafika przedstawia statystykę wydatków na cyberbezpieczeństwo

Wzrost usług IT

W ostatnich latach kraje z całego świata zdecydowały się inwestować w usługi IT, takie jak:

  1. wsparcie sprzętu i oprogramowania, 
  2. planowanie działań w kwestii cyberbezpieczeństwa, 
  3. opracowywanie odpowiednich strategii. 

Aby uzyskać efekty, trzeba będzie jednak czegoś więcej, niż tylko pieniędzy. Edukacja w temacie cyberbezpieczeństwa może stać się kluczem do sukcesu. W związku z tym, do 2026 roku światowe nakłady finansowe w tej dziedzinie wzrosną o 218,5%

Warto też dodać, że jeszcze 2 lata temu wydatki na cyberbezpieczeństwo stanowiły jedynie 10% całości budżetu IT wybranych państw. Na szczęście z biegiem czasu kwoty te będą rosnąć. Już w 2020 roku na cyberbezpieczeństwo wydano łącznie 108,8 mld euro.

Digitalizacja i zaangażowanie – wskaźniki

Ogólnoświatowy wskaźnik DESI pozwala zbadać stopień digitalizacji różnych państw na świecie. Składa się na niego 5 elementów:

  1. łączność,
  2. kapitał ludzki,
  3. korzystanie z Internetu,
  4. integracja technologii cyfrowej,
  5. cyfrowe usługi publiczne.

W 2020 roku najbardziej zdigitalizowanym krajem ogłoszono Finlandię – z wynikiem 72,3. Polska w rankingu plasuje się znacznie niżej. Zdobyliśmy jedynie 45 punktów, co pokazuje, jak wiele zmian czeka nas jeszcze w przyszłości.

Indeks GCI mierzy natomiast zaangażowanie państw w zakresie cyberbezpieczeństwa. Również tutaj Polska nie znajduje się w gronie zwycięzców. W Unii Europejskiej zajmujemy dopiero 17. miejsce. Ranking zaangażowania w 2018 roku wygrały równocześnie Stany Zjednoczone i Wielka Brytania.

Cyberataki i ich przyczyny

Jak każda dziedzina życia, również technologia nie jest bez wad. Słabe punkty w cyberprzestrzeni grożą nam każdego dnia. Podczas gdy w 2015 roku odkryto 9,5 tysiąca słabych punktów, w 2020 roku liczba ta wzrosła do 31 tysięcy. Do tej pory zaatakowanych zostało już ponad 12 mld kont na całym świecie – a to tylko wierzchołek góry lodowej. Wszystko za sprawą luk w zabezpieczeniach.

Do największych ataków doszło na przestrzeni ostatniej dekady. Należą do nich wycieki danych z:

  1. CAM4 – prawie 11 mld kont zagrożonych (marzec 2020)
  2. Yahoo – 3 mld kont zagrożonych (sierpień 2013)
  3. River City – 1,4 mld kont zagrożonych (luty 2016)

Najcenniejsze dla hakerów okazują się dane osobowe. Używając ich, oszust może nie tylko szantażować ofiarę, ale też skłonić ją do korzystania z “ofert personalizowanych”. Znacznie rzadziej celem hakerów jest własność intelektualna.

Koszty naruszeń bezpieczeństwa wahają się w zależności od branży. Kwoty liczone są jednak w milionach euro. W 2020 roku najwięcej straciła ochrona zdrowia – 6,4 mln euro. Najmniej poszkodowany był natomiast sektor publiczny, który na atakach hakerów stracił 0,96 mln euro.

Sposób na luki

Luki w zabezpieczeniach są dla hakerów jak otwarta brama. Dlatego tak ważne jest, aby zapobiec ich powstawaniu. Ale jak?

Nie musisz o tym pamiętać! Programy antywirusowe G DATA zrobią to za Ciebie. Codzienne i automatyczne aktualizacje ochronią Twój sprzęt przed atakiem hakerów. Już dziś wybierz antywirusa dla siebie. Programy antywirusowe G DATA to gwarancja bezpieczeństwa. Nie wahaj się – zaufaj nam już dziś!

Michał Łabęcki | P.o. Kierownika marketingu

Michał Łabęcki
P.o. kierownika marketingu
E-mail: [email protected]

Przeczytaj również ...