Rozwiązania bezpieczeństwa oferowane przez jednego dostawcę mogą być najlepszym sposobem na budowę kompleksowej polityki obrony przed cyberzagrożeniami.
Liczba cyberataków na całym świecie rośnie. Jak podaje raport G DATA „Cyberbezpieczeństwo w liczbach” na prowadzenie wysuwa się phishing, który w latach 2016-2021 odnotował wzrost o 1565,4%, następnie kradzież tożsamości – wzrost o 205,9%, ransomware – wzrost o 129,6% oraz naruszenie ochrony danych osobowych – wzrost o 88%. Kompleksowa ochrona jest więc niezbędna.
Firmy w różny sposób budują politykę bezpieczeństwa, korzystając zarówno z rozwiązań jednego dostawcy, jak również wybierając narzędzia „best of bread” z oferty różnych vendorów.
Decydując się na rozwiązania od jednego dostawcy należy przyjrzeć się, czy jego oferta jest wystarczająco kompleksowa i składa się z różnych kategorii produktów. Muszą one obejmować wiele warstw zabezpieczeń, w tym między innymi firewall, antyspam, antywirus, ochronę punktów końcowych, tworzenie kopii zapasowych, zabezpieczenie DNS w chmurze, kontrolę dostępu oraz wieloskładnikowe uwierzytelnianie.
Stabilne środowisko na jednej platformie
Bardzo wiele firm stawia na rozwiązania bezpieczeństwa jednego producenta z powodu licznych korzyści, jakie daje takie podejście. Wśród nich warto wymienić:
- możliwość negocjowania cen dzięki połączeniu wielu rozwiązań w jeden pakiet;
- zintegrowane zarządzanie za pomocą jednego ekranu;
- jeden dostawca ma szczegółową wiedzę o swoich produktach i wie, jak współpracują one ze sobą;
- mniejsza liczbę szkoleń i mniejsze koszty utrzymania;
- jedna umowa.
Taki model ma też oczywiście swoje wady. Uzależnia od jednego dostawcy w zakresie rozwiązań bezpieczeństwa, wybór produktów jest mniejszy, innowacje pojawiają się w tempie rozwoju produktów dostawcy.
Jednak zalet jest więcej niż wad. Podejście oparte na platformie jednego producenta zapewnia przede wszystkim holistyczne rozwiązanie, które zabezpiecza całe środowisko IT i pozwala uzyskać jasny obraz tego, co się w nim dzieje. Ta spójność jest ważna, ponieważ zdarza się, że nawet najlepsze rozwiązania punktowe dają jedynie fragmentaryczny obraz sieci.
Strategia jednego dostawcy sprawdzi się szczególnie w przypadku przedsiębiorstw z sektora MŚP w których budżet stanowi ważny element decyzji o zakupie technologii i które nie posiadają dużych zespołów IT z różnorodną wiedzą i doświadczeniem, potrzebnym do zarządzania portfelem różnorodnych rozwiązań bezpieczeństwa.