Zrób sobie prezent i zmień hasło!

Zmiana hasła co pewien czas jest konieczna. Pada tutaj jednak pytanie, jak często to robić? Zbyt często — niedobrze, co kilka lat jeszcze gorzej. Zwłaszcza jednak uciążliwe staje się, kiedy na panelu logowania, wyświetla się komunikat zmuszający nas do tego. Skąd zatem wiedzieć, kiedy nadchodzi pora na zmianę zabezpieczenia dostępu do konta? Może po całym roku, to grudzień właśnie jest tą porą?

Zmieniać czy nie zmieniać?

Zacznijmy najpierw od odpowiedzi na pytanie, po co w ogóle zmieniać hasło i czy powinno się to robić. Otóż powinno, co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości (o tym, jak często, w dalszej części). Co jednak daje nam zmiana hasła, oprócz tego, że musimy odzwyczaić się od starego i zapamiętać nowe? Co najważniejsze, zmiana kodu zabezpieczenia zwiększa ochronę danych. Niektórzy używają tego samego hasła przez kilka miesięcy czy nawet lat. Warto przeanalizować ile razy w tym czasie mogliśmy paść ofiarą hakerów, którzy uzyskali dostęp do naszego konta. Pamiętajmy też, że im hasło jest silniejsze tzn. bardziej skomplikowanie (silnie broni dostępu do konta), tym rzadziej wymagana jest jego zmiana. Nie oznacza to jednak, że nie powinno się go zmieniać w ogóle

Jak zmieniać hasło?

Nie podpowiadamy tutaj oczywiście, gdzie na danej stronie należy kliknąć, gdyż twórcy witryn zazwyczaj dbają o to, żeby czynność tą wykonać w miarę intuicyjnie. Chcemy tutaj, jednak nakierować, o czym należy myśleć przy zmianie hasła, a dokładniej jakich praktyk nie powinno się stosować. Zmieniając kod dostępu, pamiętajmy o tym, żeby:

  1. hasło nie było banalne: nie może to być słowo, nazwa, miejsce, imię. Nawet jeżeli doda się cyfrę lub jak niekiedy jest wymagane, znak specjalny, hasło wciąż jest proste do odgadnięcia.
  2. zmieniać całe hasło, a nie jego część: często kieruje nami tutaj brak kreatywności, czy też mówiąc otwarcie lenistwo. Najprostszy przykład: stare hasło: pies1, nowe hasło: pies2. Niestety tak to nie działa, zabezpieczenie konta w ten sposób, jest równe temu, jakby go wcale nie było.
  3. nie używać hasła z innego konta: najlepiej jest mieć inne hasło do poszczególnych kont. Jeżeli zmieniasz hasło, niech będzie to takie, którego do tej pory nigdy nie używałeś.

Jak często?

Czas na odpowiedź na najważniejsze pytanie, jak często powinno zmieniać się hasło? Według amerykańskiej uczonej — Lorrie Cranor, głównego technologa Federalnej Komisji Handlu USA, hasła nie powinno zmieniać się zbyt często. Z przeprowadzonych przez nią badań wynika, że zmiana zabezpieczenia np. co miesiąc powoduje, że użytkownicy generują zbyt oczywiste do odgadnięcia hasła, wprowadzają niewielkie zmiany w starych lub nie są w stanie zapamiętać tych świeżo zmienionych. Z kolei, brak zmianyhasła przez długi czas, również nie jest dobrym rozwiązaniem. Im dłużej stosujemy jedno zabezpieczenie, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie ono rozszyfrowane i dojdzie do włamania na konto. Jakie jest więc rozwiązanie — jak zawsze pośrednie. Nie zmieniajmy hasła co miesiąc. Optymalnie, za odpowiedni odstęp czasowy można przyjąć jeden kwartał. W taki sposób zmiana hasła następuje co trzy miesiące. Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie zapamiętać hasło, a jednocześnie nieco się nim znudzić i wykazać się pomysłowością w tworzeniu nowego.

Ochronny prezent

Najlepszą, najbliższą okazją na zmianę hasła jest obecny miesiąc, czyli grudzień. Robiąc to w ostatnim miesiącu roku, w prosty sposób da się odliczyć, co ile powinna nastąpić aktualizacja hasła. Jednocześnie, można to także potraktować jako mały prezent mikołajkowy lub świąteczny dla samego siebie. Wiadomo — prezenty polegają na dawaniu, w ten sposób ofiarujemy sobie lepszą ochronę naszych danych.

Chcecie więcej informacji dotyczących bezpieczeństwa w sieci? Koniecznie dołączajcie do akcji #klikajbezpiecznie. Kampania ma na celu uświadamianie zarówno dzieci, jak i rodziców, jakie zagrożenia mogą nas spotkać w sieci i jak się przed nimi prawidłowo zabezpieczać.

Michał Łabęcki | P.o. Kierownika marketingu

Michał Łabęcki
P.o. kierownika marketingu
E-mail: [email protected]

Przeczytaj również ...