Świąteczne zakupy: złap okazję zamiast wirusa. Praktyczne wskazówki od ekspertów cyberbezpieczeństwa

Święta Bożego Narodzenia to czas żniw nie tylko dla handlowców, ale również hakerów. Ci ostatni ruszyli w grudniu do zmasowanej ofensywy, bombardując internautów informacjami o niepowtarzalnych ofertach, które są zbyt dobre, aby mogły być prawdziwe.

Wielu Polaków kupi świąteczne prezenty dla swoich najbliższych w galeriach handlowych, supermarketach czy świątecznych jarmarkach. Ale część z nich wyruszy na łowy do Internetu. Na jednych i drugich czekają zarówno przyjemne niespodzianki, jak i niebezpieczne pułapki. W sklepach stacjonarnych grasują kieszonkowcy, zaś w Internecie hakerzy. Według Deloitte, w ubiegłym roku 53% Polaków robiło bożonarodzeniowe zakupy w tradycyjnych placówkach, a 47% wybrało Internet. Niewykluczone, że w tym roku szala przechyli się na stronę zwolenników sklepów internetowych. Tym bardziej, że odsetek polskich internautów kupujących online wynosi aż 79% – informują autorzy raportu „E-commerce w Polsce 2023”.

Informacje te nie umykają uwadze cyberprzestępców, którzy przed Świętami Bożego Narodzenia zacierają ręce, licząc na zyski. W najbliższych dniach skrzynki poczty elektronicznej zostaną zasypane lawiną wiadomości o niepowtarzalnych okazjach i promocjach, a także drobnych opłatach dla osób oczekujących na odbiór paczek. Niestety, część z tych wiadomości będzie pochodzić od oszustów podszywających się pod znane sklepy i marki. W Internecie pojawi się również większa niż zazwyczaj liczba fałszywych witryn, a w mediach społecznościowych ukażą się reklamy promujące oferty, które wydają się zbyt dobre, aby mogły być prawdziwe. Jak więc uniknąć pułapek przedświątecznego szaleństwa i skorzystać z prawdziwych okazji, zamiast złapać wirusa komputerowego?

Specjaliści z firmy G DATA przygotowali listę wskazówek, z których większość może być pomocna nie tylko w grudniu, ale za każdym razem, gdy planujemy zakupy online.

  1. Okres przedświąteczny nie jest dobrym czasem na eksperymenty, dlatego skoncentruj się na platformach handlowych, do których masz zaufanie. Jeśli zdecydujesz się na zakupy na nieznanej Tobie witrynie, sprawdź w polu adresu URL w swojej przeglądarce, czy strona obsługuje protokół HTTPS – to oznacza szyfrowane połączenie pomiędzy serwerem a klientem. Najlepiej dokładnie sprawdzić pasek adresu pod kątem literówek oraz błędów gramatycznych. Zamiast karty kredytowej użyj karty wirtualnej lub usługi płatniczej innej firmy. Koniecznie zapoznaj się z opiniami klientów sklepu. Brak komentarzy jest poważnym sygnałem ostrzegawczym, zwłaszcza jeśli ceny oferowanych produktów są konkurencyjne.
  2. Kupuj znane marki na popularnych platformach internetowych. W większości przypadków renomowani dostawcy posiadają dobrze zabezpieczone portale internetowe, ponieważ zdają sobie sprawę, że zaufanie klientów jest jednym z głównych powodów, dla których ludzie wybierają ich produkty. Znane marki są świadome, że każde naruszenie bezpieczeństwa może skutkować utratą reputacji oraz stratą zysków. Ponadto, media zazwyczaj bardzo chętnie relacjonują incydenty dotyczące znanych koncernów, podczas gdy cyberataki na anonimowe, mniejsze firmy rzadziej znajdują się w centrum zainteresowania.
  3. Nigdy nie korzystaj z publicznych sieci Wi-Fi do dokonywania zakupów online ani wykonywania transakcji bankowych. Jeśli koniecznie musisz użyć publicznej sieci, warto skorzystać z usługi VPN (Virtual Private Network), aby zabezpieczyć poufne dane przed przechwyceniem przez potencjalnych oszustów.
  4. Przestrzegaj podstawowych zasad cyberhigieny:
    1. Chroń każde konto unikalnym hasłem i korzystaj z menedżera haseł.
    2. Jeśli istnieje taka możliwość, użyj uwierzytelniania wieloskładnikowego.
    3. Włącz automatyczne aktualizacje oprogramowania lub regularnie instaluj aktualizacje.
    4. Dowiedz się, jak rozpoznawać próby phishingu.
  5. Zainstaluj na komputerze oraz smartfonie wysokiej jakości program antywirusowy, który zapewni ochronę przed różnego rodzaju złośliwym oprogramowaniem, phishingiem, trojanami bankowymi, a w wielu przypadkach także ransomwarem.
  6. Rób zakupy w trybie gościa. Wiele platform wymaga utworzenia konta online w celu dokonania zakupu. W ten sposób przekazujesz dane osobowe do kolejnej bazy danych. Często nie musisz wypełniać każdego pola i nie powinieneś tego robić, jeśli nie chcesz. Jeśli trafisz na fałszywą witrynę, unikniesz przekazania wrażliwych informacji cyberprzestępcom, które mogą być w przyszłości wykorzystane do realizacji kolejnych ataków.
  7. Kontroluj konto bankowe. Pierwszą linią obrony przed kradzieżą tożsamości i oszustwami jest zwracanie szczególnej uwagi na dokumentację finansową, taką jak wyciągi bankowe i transakcje kartami kredytowymi. Możesz to na bieżąco śledzić w Internecie. Oznacz wszelkie podejrzane działania (na przykład pobranie opłaty za zakup, którego nie dokonałeś) i natychmiast skontaktuj się z bankiem.
  8. Sprawdź ceny produktów. Wybierając się nie tylko na zakupy online, warto znać ceny produktów, a zwłaszcza tych, które chcesz kupić. Dzięki temu możesz łatwo wykryć podejrzane sklepy, gdzie ceny są zbyt piękne, aby były prawdziwe. W takich przypadkach zapłacisz mniej, ale możesz otrzymać przedmiot niezgodny z opisem, podrobiony lub w ogóle nie otrzymać żadnego przedmiotu.
Michał Łabęcki | P.o. Kierownika marketingu

Michał Łabęcki
P.o. kierownika marketingu
E-mail: [email protected]

Przeczytaj również ...