Kupując prezenty świąteczne – od zabawek, poprzez obuwie po biżuterię – coraz więcej osób omija zatłoczone centra handlowe i wybiera zakupy online. Specjaliści ds. zabezpieczeń firmy G DATA w tym roku po raz kolejny zapytali 1000 konsumentów o ich zachowania podczas robienia zakupów. Okazało się, coraz częściej obawy związane z bezpieczeństwem odchodzą na dalszy plan. Mimo że dla respondentów bezpieczne połączenie ze stroną pozostaje ważną kwestią, ogólnie czują się oni jednak bezpiecznie i dlatego pozostają łatwym łupem dla cyberprzestępców. Przedstawiamy niebezpieczeństwa czyhające na użytkowników w trakcie świątecznych zakupów online.
Zakupy online – niewłaściwe priorytety
Niemal jedna czwarta respondentów (23%) praktycznie wcale nie obawia się o swoje bezpieczeństwo, robiąc zakupy przez Internet (co stanowi wzrost o 10 procent w porównaniu z badaniem przeprowadzonym w ubiegłym roku). Najbardziej niepokojące jest to, że zamiast obawiać się utraty ważnych danych osobowych, klientów bardziej martwi, że zamówione produkty mogą nie zostać dostarczone na czas. W 2017 roku bezpieczeństwo danych pozostawało największym zmartwieniem w kontekście zakupów przez Internet, podczas gdy w roku 2018 zajmuje trzecią pozycję.
Bezpieczne połączenie z niebezpiecznymi stronami
Trzy czwarte respondentów przywiązuje wagę do bezpiecznego połączenia z wybranym sklepem internetowym. Jest to krok w dobrym kierunku, jednak w obecnych czasach okazuje się niewystarczający. Specjaliści ds. zabezpieczeń wiedzą, że bezpieczne połączenie nie zawsze prowadzi do godnej zaufania strony. W kontekście zabezpieczeń branie pod uwagę wyłącznie tej kwestii stwarza ryzyko natknięcia się na podejrzane sklepy internetowe.
Bezpieczne hasła – pierwsza pomoc
Na stronie internetowej ochrona użytkownika rozpoczyna się od przydzielenia mu hasła. Badanie przeprowadzone przez G DATA pokazuje, że jedna trzecia respondentów wykorzystuje to samo hasło na kilku stronach internetowych, co naraża ich na szczególne niebezpieczeństwo. Gdy cyberprzestępcy przechwycą nazwę użytkownika, adres e-mail oraz hasło takiej osoby, uzyskują dostęp do wielu posiadanych przez nią kont. Dlatego też tak ważne jest wykorzystywanie indywidualnych haseł na poszczególnych stronach internetowych.
Siedem wskazówek, jak bezpiecznie kupować w sieci:
- Postaw na ochronę: Kompleksowe rozwiązanie zabezpieczające zapewniające skuteczną ochronę w czasie rzeczywistym to część podstawowego wyposażenia każdego komputera, smartphone’a i tabletu. Szczególnie skuteczną ochronę zapewniają użytkownikom rozwiązania od G DATA zintegrowane z nową technologią DeepRay. Dzięki wsparciu sztucznej inteligencji są oni jeszcze lepiej chronieni przed niebezpiecznymi procesami.
- Nie zapominaj o aktualizacjach: Należy pilnować, by oprogramowanie, aplikacje oraz system operacyjny zainstalowane na komputerze oraz urządzeniu przenośnym zawsze posiadały najświeższe aktualizacje instalowane zaraz po ich pojawieniu się. W ten sposób zamyka się luki w zabezpieczeniach, które przestępcy mogliby wykorzystać do przeprowadzenia ataków.
- Kupuj po zalogowaniu się na indywidualne konto: Jeśli sklep oferuje taką opcję, należy wybrać płatność w oparciu o fakturę, ponieważ w ten sposób nie ujawniamy szczegółów dostępu online do konta bankowego. W miarę możliwości należy unikać opcji „przedpłaty”.
- Nie daj się skusić podejrzanym ofertom: Wiadomości zawierające podejrzane oferty prezentowe należy natychmiast usuwać. Nie należy pod żadnym pozorem klikać w linki ani pliki załączone do takich wiadomości, ponieważ mogą one prowadzić prosto do pułapki w postaci złośliwego kodu.
- Kupuj tylko w sprawdzonych sklepach internetowych: Kupujący powinni dokładnie przyglądać się sklepom internetowym przed dokonaniem zakupów oraz zapoznać się z ich warunkami ogólnymi, szczegółami dostawy oraz dodatkowymi kosztami. Warto też przyjrzeć się znakowi firmowemu i samodzielnie sprawdzić, czy operator danego sklepu nie znajduje się przypadkiem wśród kupujących na czarnej liście.
- Zabezpiecz płatności online: Dokonując płatności, użytkownicy powinni zwrócić uwagę na informacje przekazywane przez przeglądarkę. Ważnym elementem jest kłódka w pasku adresu, skrót „https” poprzedzający adres internetowy oraz wyświetlenie się poprawnej domeny. Jeśli brakuje któregoś z tych elementów, nie należy dokonywać płatności ani podawać jakichkolwiek danych.
- Korzystaj z różnych haseł dla każdego konta użytkownika: Należy przygotować oddzielne hasło dla każdego sklepu internetowego oraz pozostałych kont zakładanych w sieci. Hasło powinno zawierać przypadkową sekwencję liczb i znaków specjalnych.
Na potrzeby badania G DATA IT Security Barometer w listopadzie 2018 przeprowadzono ankietę wśród 1000 użytkowników Internetu. Reprezentatywny krótki kwestionariusz przygotowany przez OmniQuest GmbH składał się z czterech pytań.
Całe badanie dostępne jest online.