Spam - co to jest i jak go zablokować?

Spam to inaczej niechciane wiadomości, na których otrzymywanie użytkownik w żaden sposób nie wyraził zgody. Jest on irytujący i nie zawsze zostaje odfiltrowany przez pocztę. Można go otrzymać za pośrednictwem wiadomości na Facebooku lub Instagramie, e-mailem, a nawet SMS-em. Otrzymywanie spamu jest nie tylko denerwujące, ale dla wielu osób  także niebezpieczne i kosztowne. Spam kradnie czas, pieniądze i kosztuje zasoby pamięci serwera. Szacuje się,  że w pewnym momencie ponad połowa  światowego ruchu pocztowego składała się ze spamu. Otrzymujesz spam? A czy zdajesz sobie sprawę z tego, jakie niebezpieczeństwa się za nim kryją? Dowiedz się tego, jak możesz chronić się przed spamem i co robić z takimi wiadomościami. Przeczytaj nasz tekst!

Co to jest spam?

Pierwsza wiadomość spamowa trafiła do świata cyfrowego w 1978 r. Firma Digital Equipment Corporation (DEC), znana między innymi z systemów komputerowych z lat 70. i 80. XX wieku, takich jak PDP8 / 11 i VAX, wysłała e-mail reklamowy na około 600 adresów email. W tamtym czasie była to jedna czwarta wszystkich obecnych użytkowników wczesnego Internetu. Wkrótce potem DEC sprzedał własne produkty za 12 milionów dolarów. Od tego czasu kolejne przedsiębiorstwa wzorowały się na tej firmie. Doszło do sytuacji, że przeciętny użytkownik otrzymuje teraz więcej spamu, niż merytorycznych i chcianych wiadomości. Spam stał się nie tylko domeną reklamodawców, którzy za jego pomocą poszukują nowych klientów. Przestępcy wysyłają codziennie ponad sto miliardów wiadomości spamowych. W ten sposób mogą wykradać dane czy infekować komputery oraz inne urządzenia, które łączą się z siecią. W jaki sposób działa spamowanie i jak możesz się chronić?

Co to jest spam w poczcie?

Spam lub wiadomości-śmieci docierają do odbiorcy, kiedy ten ich nie chce i nie oczekuje na nie. Twój adres mógł wyciec przez to, że podałeś go gdzieś w internecie, na przykład w ogłoszeniu, mógł zostać zakupiony w bazach danych, ale także zostać przejęty w skutek wycieku danych z jakiegoś sklepu internetowego lub jakiejkolwiek platformy, do której logujesz się z wykorzystaniem maila. W większości przypadków, jeśli Twoje konto e-mail ma dobre funkcje bezpieczeństwa, takie wiadomości trafiają prosto do folderu spamu. Przestępcy internetowi stosują więc różne, coraz nowocześniejsze taktyki. Przeważnie wysyłają reklamy e-mailowe  lub  wiadomości phishingowe. Nigdy nie należy używać przycisku „kliknij tutaj”, pobierać załączników i odpowiadać na wiadomości. Może zostać wtedy zainstalowane złośliwe oprogramowanie na komputerze. Niezwykle groźna jednak jest wiadomość phishingowa, której celem jest przejęcie kontroli nad kontami użytkownika! Dlatego nigdy nie powinno się pozwalać na przekierowania do kont bankowych. Nie otwieraj linków, które znajdują się w wiadomościach od nieznanych Tobie adresów.

Co to jest spam w telefonie?

Spam dostarczany jest również na inne urządzenia. Już dawno przestał być powiązany z komputerem. W przypadku telefonu komórkowego może on mieć formę SMS, ale z uwagi na to, że coraz więcej osób ma maila w swoim telefonie, można równie często spotkać się ze spamem na smartfonie, jaki pochodzi z właśnie takich wiadomości. W przypadku wiadomości spamowej, adres e-mail nadawcy może nawet być równoznaczny z mailem znajomego. Może być to wynikiem włamania na pocztę bliskiej Ci osoby lub zainfekowaniem jego urządzenia. Treść takiej wiadomości szybko okazuje się reklamą z powiązanym linkiem, który prowadzi do strony internetowej sprzedawcy lub oszusta. Mogą być do niej załączone pliki o różnych rozszerzeniach, których celem jest zainfekowanie Twojego komputer

Jak zablokować spam?

Nadawcy wiadomości spamowych kupują wcześniej adres e-mail odbiorcy z  Darknetu lub baz danych  i często używają oprogramowania, którego nie da się wykryć. Jak zablokować taki spam? Najpierw warto sprawdzić w kilku krokach czy wiadomość nim właśnie jest. Oto pytania, jakie warto sobie zadać podczas przeglądania wiadomości email:

1. Czy znam nadawcę?

a) Jeśli tak, czy treść jest zgodna z nadawcą? (czy wypowiedź pasuje do tej osoby?)

b) Jeśli nie, czy prowadziłem już korespondencję z tą firmą, zapisywałem się na listy mailingowe? 

2. Czy adres nadawcy wygląda poważnie?

a) Jeśli tak, czy obecnie w Internecie są ostrzeżenia dotyczące przestępczych wiadomości spamowych, które są powiązane z nadawcą? Użyj wyszukiwarki, aby to sprawdzić.

b) Jeśli nie: Jeśli adres wygląda jak „[email protected]” lub „[email protected]”, możesz kliknąć bezpośrednio na „usuń” lub „zgłoś jako spam”.

3. Jaki wydaje się zamiar adresata?

a) typowy phishing wygląda w ten sposób - Należy kliknąć na łącze, a następnie podać ważne hasła lub istotne informacje na stronie. Takie wiadomości phishingowe są często zamaskowane jako przypuszczalne wiadomości od dostawcy, kuriera, banku. Nadawcy proszą na przykład o „weryfikację danych”, aby zapobiec blokowaniu poczty/konta bankowego/internetowego.

b) typowe złośliwe oprogramowanie – wiadomość zawiera zachęcenie do tego, by otworzyć załącznik. Często tekst w takim mailu wręcz wywiera presję, a kluczowe słowa, jakie są pogrubione, to na przykład: „OSTATNIE PRZYPOMNIENIE”, „SPŁAĆ ZADŁUŻENIE”. Rzekome faktury od operatorów telefonicznych są również popularnym sposobem przekonywania niczego niepodejrzewających użytkowników do otwierania załączników.

c) typowe reklamy: „Kup, kup, kup. Tak, oferta wkrótce wygaśnie, więc kliknij tutaj szybko” - pod żadnym pozorem tego nie rób! Ponieważ robiąc to, pompujesz tylko więcej pieniędzy do systemu spamowania.

Wiadomości spamowe czasami wykorzystują wypróbowane i przetestowane  taktyki inżynierii społecznej, aby zwiększyć szanse powodzenia. Wszystkie wiadomości e-mail lub wiadomości, które przypominają spam, umieszczaj w folderze „Spam”. W ten sposób Twoja skrzynka pocztowa uczy się odróżniać spam od wiadomości zawierającej przydatne informacje. Ważne będzie także posiadanie odpowiedniego oprogramowania zabezpieczającego, które na wczesnym etapie wykryje spam. Nie będziesz musiał się wtedy z nim samodzielnie mierzyć.

Kontakt

G DATA Software Sp. z o.o.
Warcisława IV 2
78-400 Szczecinek

Telefon: +48 94 37 29 650
E-Mail: sales@remove-this.gdata.pl