Backup danych - jak i po co tworzyć kopie zapasowe?

Kopie zapasowe są niezbędne nie tylko z tego powodu, że niebezpieczne oprogramowanie żądające okupu są powszechne. Wiele folderów bywa przez przypadek nieumyślnie i nieodwracalnie usuwanych. Komputery niekiedy się psują, a dyski twarde nagle, po wielu latach przestają działać. W takich przypadkach aktualne kopie zapasowe danych są bezcenne. Dla wielu osób temat jest dość irytujący, należy bowiem zastanowić się nad kilkoma kwestiami: gdzie wykonać kopię zapasową danych, jakie oprogramowanie jest do tego potrzebne i czy nie jest to skomplikowane. Pokażemy Ci, na co naprawdę musisz zwrócić uwagę i w jaki sposób możesz wykonywać kopie danych w szybki sposób. 

Po co tworzyć kopie zapasowe?

Tworzenie kopii zapasowej to kopiowanie danych na inny nośnik. W sytuacji awarii lub przypadkowego ręcznego usunięcia danych, możliwe jest ich szybkie odzyskanie. Bywa, iż przechowywane pliki są niszczone lub ukrywane przez złośliwe oprogramowanie. Kopie zapasowe sprawiają, iż można je przywrócić z drugiego nośnika danych w szybkim czasie. W świecie dużych przedsiębiorstw kopie zapasowe są integralną częścią każdej infrastruktury IT, ponieważ nieodwracalna utrata danych często prowadzi do niepowodzenia biznesowego. W sektorze prywatnym wielu użytkowników postrzega kopie zapasowe jako opcjonalne. Każdy z nas ma na swoim dysku twardym lub smartfonie ważne dane, których zdecydowanie nie chcemy stracić. Są to na przykład cenne pamiątkowe zdjęcia, które gromadziliśmy się przez dziesięciolecia, pokaźną kolekcję muzyki lub cyfrowe dokumenty finansowe. Pomimo ciągłego ryzyka utraty danych, wielu użytkowników uważa problem z kopią zapasową za irytujący i odkłada go do momentu, aż jest za późno. Obecnie istnieje wiele programów, które automatyzują regularne tworzenie kopii zapasowych i umożliwiają użytkownikowi przywrócenie danych za pomocą kilku kliknięć. Zazwyczaj świadomość tego, że kopie zapasowe są konieczne, pojawia się w sytuacji bezpowrotnej utraty danych. Nie bądź jedną z tych osób, które są mądre po szkodzie, zadbaj o swoje pliki już teraz.

Jak tworzyć kopie zapasowe?

Klasycznym nośnikiem kopii zapasowych jest zewnętrzny dysk. W przeciwieństwie do pendrive'ów oferuje on wystarczająco dużo miejsca na wszystkie ważne dane. Jeśli zechcesz przywrócić pliki, można go po prostu podłączyć do dowolnego komputera. Zewnętrzne dyski twarde i pendrive'y USB mają jedną główną wadę. Jeśli komputer jest atakowany przez oprogramowanie szantażujące, zazwyczaj szyfrowaniu podlegają również podłączone dyski, przez co kopia zapasowa jest tak samo bezużyteczna, jak oryginalny zestaw danych. Dlatego zalecamy tworzenie kopii zapasowych na nośnikach pamięci odłączanych od komputera. Można wykorzystać również dane w chmurze. Te są nie tylko chronione przed złośliwym oprogramowaniem, ale także zabezpieczone przed działaniem losowym, na przykład przed pożarem, zalaniem, zniszczeniem nośnika danych. Część usług w chmurze oferuje opcję automatycznej integracji pamięci online jako lokalnego nośnika danych. W takim przypadku magazyn online jest również zaszyfrowany przez hakera żądającego okupu! Dlatego to opcja, z której nie warto korzystać.

Kopie bezpieczeństwa – jak tworzyć?

Kopie zapasowe można tworzyć na różne sposoby. Jedną z nich jest jej pełna wersja. To kopia wszystkich danych. Wymaga to dużo pamięci, ponieważ plików jest bardzo dużo. Jednym z rozwiązań jest nadpisywanie ostatniej kopii zapasowej. Na przykład, jeśli zmienisz dokument programu Word, a następnie zastąpisz nim starą kopię zapasową, możesz wrócić tylko do najnowszej wersji, a nie do różnych wersji pośrednich. Jeśli nadpiszesz kopię zapasową wadliwym plikiem, zostanie ona bezpowrotnie utracona. To rozwiązanie bywa minusem w sytuacji braku antywirusa, gdyż może okazać się, iż ostatnia wersja kopii zapasowej będzie zainfekowana. Możliwa jest także opcja stworzenia pełnej kopii zapasowej, a następnie tworzenie regularnie osobnych kopii zapasowych, ale zawierających wyłącznie nowe i zmienione pliki. Wtedy wciąż pozostaje pełna kopia wszystkiego, co było na dysku. Jednocześnie na osobnych nośnikach dostępne są inne dane, czyli właśnie zmiany i nowe pliki. Na pierwszy rzut oka ta metoda oszczędza miejsce niż różnicowa kopia zapasowa, ale aby w pełni przywrócić dane, potrzebujesz nie tylko pełnej kopii zapasowej, ale także wszystkich pośrednich kopii zapasowych. Następną metodą jest kopia różnicowa, która działa podobnie do poprzedniej. Najpierw tworzona jest pełna kopia zapasowa. Wszystkie dane, które zostały zmienione lub dodane od czasu ostatniej pełnej kopii zapasowej, są następnie regularnie archiwizowane - na przykład raz dziennie. Zaletą jest to, że potrzebujesz tylko pierwszej pełnej kopii zapasowej i ostatniej częściowej kopii zapasowej, aby przywrócić wszystkie dane. Możesz więc regularnie usuwać codzienne pośrednie kopie zapasowe, aby zwolnić miejsce w pamięci - w końcu dane, które zawierają, są zawsze częścią ostatniej kopii zapasowej.

Jak sprawdzić kopie zapasowe?

Bez względu na to, gdzie trzymasz swoje kopie zapasowe, warto je co jakiś czas sprawdzać. Przede wszystkim pod kątem tego, czy nośnik danych nie uległ zniszczeniu. Ważna jest weryfikacja tego, czy wszystkie pliki zostały zapisane, ale warto również skanować je co jakiś czas antywirusem. Jeśli masz darmowy program antywirusowy, to może on wykrywać różne wirusy z opóźnieniem – dopiero wtedy, gdy do bazy są dodane nowe warianty niebezpiecznego oprogramowania. 

Backup danych nie tylko tych na komputerze 

Warto zadbać o kopie plików także innych urządzeń. Jak robić te kopie zapasowe? Twórz kopie zapasowe danych telefonu komórkowego za pomocą Dysku Google i iCloud.  Masz w nim pamiątkowe zdjęcia, wiadomości od znajomych i wiele innych rzeczy osobistych. Jeśli używasz smartfona z systemem operacyjnym Android, możesz wygodnie zapisać większość danych w usłudze Google „Dysk Google” w chmurze. Aby to zrobić, przejdź do menu ustawień na swoim smartfonie, kliknij „Konta”, a następnie „Google”. Tutaj możesz wygodnie indywidualnie wybrać dane, których chcesz automatycznie tworzyć kopie zapasowe w chmurze Google. Jeśli zechcesz przywrócić dane na innym urządzeniu, po prostu zaloguj się na to samo konto Google, a Dysk Google zsynchronizuje zawartość z chmury na nowe urządzenie. Jest to przydatne nie tylko w przypadku utraty danych, ale także w przypadku zakupu nowego smartfona lub tabletu.

Kontakt

G DATA Software Sp. z o.o.
Warcisława IV 2
78-400 Szczecinek

Telefon: +48 94 37 29 650
E-Mail: sales@remove-this.gdata.pl