Jak bezpiecznie płacić smartfonem?

Płatności telefoniczne stają się coraz bardziej popularne. Smartfony zastępują nam już nie tylko komputery, ale też karty płatnicze. Można je wykorzystywać do zakupów internetowych, ale też stacjonarnych. Czy jednak każda metoda płatności telefonicznej jest w pełni bezpieczna? W jaki sposób płacić telefonem, aby mieć pewność, że nie zostanie to wykorzystane przez oszustów?

Płatności telefoniczne – jakie są rodzaje i jak płacić smartfonem?

Płatność telefonem to ogromna wygoda. Idąc do wielu sklepów nie musimy mieć ze sobą już niczego poza smartfonem. Pierwszą z metod płatności za pomocą tego urządzenia jest BLIK. Coraz więcej osób płaci nim za zakupy w internecie, podczas płatności w sklepach stacjonarnych, a także przy wypłatach gotówki z bankomatów. Do realizacji takiej płatności potrzebna jest aplikacja banku. Przy zgłoszeniu chęci skorzystania z tej metody, pracownik wybiera na urządzeniu odpowiednią opcję. Po tym należy wejść do aplikacji mobilnej, wygenerować kod, który będzie ważny tylko przez chwilę. Po jego wprowadzeniu trzeba potwierdzić płatność w aplikacji. Kolejnym sposobem jest HCE, przez wiele osób nazywany NFC. HCE to nowsza metoda płatności od NFC, jednak wykorzystuje moduł NFC i należy mieć go włączonego przy płaceniu. Dzięki temu sposobowi możliwe jest korzystanie z telefonu tak, jak z karty płatniczej – wystarczy go przybliżyć do terminala. Są inne metody, które wykorzystują moduł NFC i działają dokładnie tak samo, jak płatność HCE – to rozwiązania konkretnych banków, dzięki którym można płacić zbliżeniowo telefonem przez aplikację bankową lub na przykład Google Pay. Jednym z tych rozwiązań jest PeoPay od banku Pekao, pozwala ono także na płatności w różnych walutach w korzystnym kursie, co jest bardzo wygodne. Podobne rozwiązania mają inne banki, jak mBank czy PKO BP. Przez telefon można także płacić w wielu aplikacjach, np. podczas kupowania aplikacji (Google Play), ale też zamawiania zakupów online. Dodatkowymi metodami jest automatyczna płatność kartą lub doliczanie zakupów do abonamentu. Można na przykład zakupić aplikację przez Google Play, Empik Go i wiele innych w parę sekund, jeśli wcześniej podało się w nich dane karty płatniczej (wraz z kodem CVC).

Płatność telefonem – jakie są zagrożenia?

Każda z metod płatniczych ma swoje zalety, ale również wady. W przypadku BLIK-a płatność jest bardzo bezpieczna, ponieważ kod jest ważny tylko dwie minuty. Jednak istnieje kilka zagrożeń. Pierwszą z nich są metody oszustwa, najpopularniejszą jest opierająca się na social mediach. Hakerzy włamują się na konto społecznościowe znajomego i piszą wiadomości do wielu osób z prośbą o pomoc finansową poprzez wypłatę przez BLIK. Zawsze w takiej sytuacji należy wykonać telefon do znajomego. Przy płatnościach HCE ważne jest, aby po zapłaceniu zawsze wyłączać NFC. Dużym zagrożeniem będzie zagubienie telefonu. Jeśli nie mamy na nim blokady, to sprawni hakerzy z łatwością będą potrafili zacząć nim płacić. W przypadku słabego hasła do bankowej aplikacji mobilnej, na przykład składającej się z czterech tych samych cyfr, można stracić wszystkie pieniądze z konta. Na nic zdadzą się limity – przez aplikację banku można je zmienić, a kod potwierdzający przychodzi przecież na ten sam telefon. Niebezpieczne będzie też podłączanie kart kredytowych do aplikacji. Warto decydować się o korzystanie przy tego rodzaju płatnościach z karty, na której nie trzyma się wszystkich pieniędzy. Włamanie się na konta aplikacji można wykonać już przez samo złamanie hasła mailowego. Jeśli w danej aplikacji, do której logujemy się mailowo, jest zapisana karta kredytowa, to oszuści mogą dokonywać na nią mnóstwa płatności. Dlatego też tak ważne w tym przypadku są limity. Największym niebezpieczeństwem są jednak szkodliwe aplikacje na telefon. Potrafią nie tylko wykrywać dane (w tym te, do logowania), ale nawet nagrywać ekran, czy zdalnie sterować smartfonem.

Bezpieczne płacenie telefonem – najważniejsze zasady

Bezpieczne płacenie telefonem wymaga kilku podstawowych zasad, jakich należy się bezwzględnie trzymać. Przede wszystkim, jeśli nie posiadasz dobrego oprogramowania antywirusowego, to nie masz pewności, że cyberprzestępcy nie włamią się na niego w jakikolwiek sposób. Dlatego najistotniejsze będzie właśnie zainstalowanie antywirusa w telefonie i regularne skanowanie urządzenia. Ponadto nigdy nie klikaj w podejrzane linki przesyłane poprzez SMS, email, który obsługujesz przez telefon, a także uważaj na wiadomości, jakie otrzymujesz poprzez media społecznościowe. Mogą zawierać linki do niebezpiecznych stron lub być próbą wyłudzenia pieniędzy poprzez BLIK. Nikomu nie podawaj danych do logowania do płatności telefonicznych, ustawiaj limity kart płatniczych podpiętych pod aplikacje na telefon. Zawsze wyłączaj NFC po zapłaceniu telefonem. Istotne jest także to, abyś miał zawsze kod do odblokowania telefonu. Jeśli zgubisz urządzenie albo zostaniesz okradziony, to nikt nie będzie mógł się do niego dostać. Jednak zabezpiecz się dodatkowo i zainstaluj aplikację, która pozwoli Tobie zablokować urządzenie całkowicie zdalnie, gdy tylko zorientujesz się, iż Twój telefon zginął. Takie rozwiązania łączą się często z funkcją „znajdź mój telefon”. Oferują je producenci urządzeń elektrycznych, jak Samsung, Apple. Nigdy też nie instaluj podejrzanych aplikacji na telefon. Zawsze sprawdzaj ich bezpieczeństwo, ponieważ cyberprzestępcy coraz częściej tworzą aplikacje, które umożliwiają im wykradanie danych. Najczęściej takie aplikacje udają inne, na przykład licznik kalorii, sudoku i wiele innych – pobierasz je i korzystasz z ich funkcjonalności, ale jednocześnie nadajesz im wiele uprawnień. W ten sposób przestępcy mogą włamać się do Twojego telefonu.

Kontakt

G DATA Software Sp. z o.o.
Warcisława IV 2
78-400 Szczecinek

Telefon: +48 94 37 29 650
E-Mail: sales@remove-this.gdata.pl