G DATA Business - rozwiązywanie problemów komunikacji klient-serwer
Kod błędu: | Ostatnia modyfikacja: | 2024-01-29 15:36:05 | |
System operacyjny: | Windows | Produkty: | icon-feature-antivirus G DATA ANTIVIRUS icon-internet-security G DATA INTERNET SECURITY icon-total-protection G DATA TOTAL SECURITY icon-platform-mixed G DATA LICENCJA FIRMA G DATA INTERNET SECURITY 2+2 20 M-CY icon-product-vpn G DATA VPN |
W tym artykule dowiesz się jak zdiagnozować i rozwiązać najczęstsze przyczyny braku komunikacji między klientami G DATA (dla Windows) a serwerem.
Aby sprawdzić, czy klient łączy się z Twoim serwerem zarządzającym otwórz G DATA Administratora i przejdź do zakładki stacje robocze > Powiadomienia. |
|
Gdy w kolumnie status zabezpieczeń zauważysz opis inny niż Chroniony, nakieruj kursor myszy na ikonę statusu. Klient, który nie skomunikuje się z serwerem przez dłuższy czas przedstawi informację Brak połączenia z serwerem. Datę i godzinę ostatniego kontaktu klienta przedstawia kolumna Ostatnie logowanie. W domyślnej konfiguracji, klient łączy się z serwerem cyklicznie, co 5 minut. |
|
Przyczyna 1. System jest wyłączony lub nie posiada łączności z siecią |
|
Sprawdź czy system Windows jest włączony i zdiagnozuj łącze sieciowe. |
|
Przyczyna 2: Usługi klienta są wyłączone |
|
Sprawdź czy wszystkie usługi klienta są zainstalowane i uruchomione:
|
|
Sprawdź czy wymienione usługi są uruchomione:
|
|
Usługi powinny mieć ustawiony automatyczny tryb uruchomienia. W przeciwnym wypadku, zmień typ uruchomienia we właściwościach danej usługi. Jeżeli usługi nie są włączone, naciśnij prawym przyciskiem myszy i wybierz uruchom. W sytuacji gdy próba uruchomienia usług nie zakończy się sukcesem, odinstaluj klienta i zainstaluj go ponownie. |
artykuł: deinstalacja klienta Windows |
Przyczyna 3. Klient nie może znaleźć serwera w sieci |
|
Klient może łączyć się z serwerem zarządzającym wskazanym za pomocą adresu IP (np. 192.168.2.1), nazwy systemu Windows (np. GDATA-Serwer) lub pełnej nazwy domenowej (np. serwer.gdata.pl). Sprawdź czy adres wskazany w konfiguracji klienta jest prawidłowy. Skoryguj go w razie potrzeby. |
|
Jeżeli w kliencie wskazana jest nazwa serwera, sprawdź czy system Windows klienta może przetłumaczyć ją na prawidłowy adres IP:
|
|
Jeżeli nie otrzymujesz poprawnej odpowiedzi:
|
|
Przyczyna 4. Klient jest poza siecią serwera |
|
W domyślnej konfiguracji, klient po opuszczeniu Twojej sieci komputerowej nie zachowa łączności z serwerem. W tym czasie nadal będzie zapewniać ochronę systemu, ale dopiero po powrocie do Twojej sieci zwróci wszystkie raporty dotyczące incydentów bezpieczeństwa oraz uaktualni ustawienia i sygnatury. |
|
Jeśli komputery opuszczają Twoją sieć zadbaj o to by klient regularnie pobierał aktualizacje sygnatur z serwerów aktualizacyjnych G DATA.
Optymalnym rozwiązaniem pozwalającym na zachowanie możliwości zdalnej administracji i funkcjonalności produktu jest publiczne udostępnienie serwera klientom. Więcej informacji techicznych na ten temat znajdziesz w artykule konfiguracja serwera dla zdalnych pracowników.
Jeżeli nie możesz udostępnić publicznie serwera, a klient nie wraca to Twojej sieci, przygotuj go do pracy samodzielnej lub rozważ osobną licencję na rozwiązanie z rodziny desktop (AntiVirus / Internet Security / TotalSecurity), albo skorzystaj z dedykowanych rozwiązań chmurowych G DATA Managed Endpoint Protection. Skontaktuj się z nami, pomożemy Ci w wyborze odpowiedniego rozwiązania! |
|
Przyczyna 5. Zapora sieciowa serwera lub klienta blokuje próby połączenia. Port nasłuchu serwera jest nieosiągalny |
|
Domyślnie, podczas instalacji klienta i serwera, odpowiednie reguły umożliwiające komunikację są dodawane do zapory Windows Defender. Jeżeli korzystasz z innych zapór, dodaj reguły. Możliwość komunikacji pomiędzy klientem a serwerem możesz sprawdzić programem telnet lub powershell. |
artykuł: reguły dla zapór sieciowych |
Przyczyna 6: Klient nie jest zainstalowanyJeśli w panelu G DATA Administrator > Stacje robocze > Powiadomienia są wypełnione tylko pola Stacja i Status zabezpieczeń, a wszystkie pozostałe pola są puste, oznacza to, że ten konkretny klient nigdy nie połączył się z serwerem z powodzeniem. |
|
Przyczyną może być jedna z wyżej wymienionych, albo może to oznaczać, że klient został dodany do listy stacji roboczych, ale nie został nigdy zainstalowany. | |
Przyczyna 7: Zbyt duża liczba połączeń klientówSerwer zarządzający może otrzymać naraz zbyt dużo żądań obsługi klientów i nie być w stanie ich obsłużyć ze względu na ograniczenia sprzętowe. Można to zauważyć w dziennikach wydajności systemu w formie cyklicznych, gwałtownych skoków obciążenia. W zakładce ManagementServer > Ogólne ustawienia > Synchronizacja:
W przypadku dużych środowisk (powyżej kilkuset stacji) warto rozważyć wdrożenie serwerów podrzędnych do redukcji obciążenia serwera głównego. |